WORLD TRADE ORGANIZATION. Conference Organizing Committee. Richard Baldwin Professor, Graduate Institute, Geneva, og direktør, Senter for handel og økonomisk integrasjon. Theresa Carpenter Executive Director, Senter for handel og økonomisk integrasjon, Graduate Institute of International og Development Studies. Simon Evenett Professor av internasjonal handel og økonomisk utvikling, og direktør for sveitsisk institutt for internasjonal økonomi ved St Gallen University. Patrick Low Director, Økonomisk Forsknings - og statistikavdeling, WTO, og adjungerende professor, Institutt for internasjonal og utviklingsstudier, Geneva. World Trade Organisasjon WTO. Graduate Institute, Geneva. The Graduate Institute of International and Development Studies er en institusjon for høyere utdanning og forskning dedikert til de kjernefaglige disipliner av internasjonale relasjoner og utviklingsstudier. Instituttet, ivrig etter å trekke på synergiene som tilbys av dets to spesialiseringsområder, tilbud uavhengige og strenge analyser av nåværende og fremvoksende globale problemstillinger med sikte på å fremme internasjonalt samarbeid og bidra til utvikling av mindre heldige samfunn. Denne lille og selektive institusjonen som skylder sitt rykte for kvaliteten på det kosmopolitiske fakultetet, dets kjernekraft disipliner økonomi, historie, lov, statsvitenskap og utviklingsstudier, politisk relevant tilnærming til internasjonale saker, og tospråklige engelsk-franske utdanningsprogrammer. Sentre for handel og økonomisk integrasjon CTEI. Senter for handel og økonomisk integrasjon CTEI er et senter of Excellence for forskning på internasjonal handel Etablert i februar 2008 samler det tverrfaglige senter forskningsaktivitetene til eminente professorer innen økonomi, lov og statsvitenskap innen handel, økonomisk integrasjon og globalisering Senteret fungerer som et redskap for å formidle forskningsresultater i den virkelige verden og muliggjør d diskusjon og dialog mellom det globale forskningsmiljøet For ytterligere informasjon om våre prosjekter og kommende arrangementer, vennligst sjekk. WORLD TRADE ORGANIZATION. WTO NYHETER 1999 PRESS RELEASES. Press 139 28. september 1999 Utfordringer for det globale handelssystemet i det nye årtusen. Følgende er en tale levert 28. september av Mike Moore, generaldirektør for Verdenshandelsorganisasjonen, til Rådet om utenriksforbindelser i Washington, D. Jeg kan tenke på ingensteds mer passende enn dette stedet for å gjøre min første offentlige uttalelse i USA som direktør Generalsekretæren for Verdenshandelsorganisasjonen Det er virkelig en stor ære for meg å få denne muligheten til å snakke for Rådet om utenriksrelasjoner - et organ som i over tre fjerdedeler av et århundre har gjort så mye for å fremme internasjonalt samarbeid og forståelse , og å holde USA engasjert i verden. På tvers av det neste årtusen står vi overfor fascinerende utfordringer. De er utfordringer delt av en mo tettere samfunn av nasjoner enn det som har eksistert når som helst i menneskehistorien Vi er bundet sammen i nærhet drevet av en voksende konsensus for åpenhet, åpenhet støttet av liberale demokratiske verdier og av de kraftige kreftene av nye og raskt evolusjonerende teknologier USA er sentral i denne historien om gjensidig avhengighet Vi står overfor overhengende fare for fred, sikkerhet og utvikling når Amerika ikke t engagerer Det er vanskelig noen ganger å være amerikansk, fordi du blir bedt om å lede og deretter anklaget for mobbing når du gjør det Vi trenger ditt lederskap og din visjon Vi trenger din generøsitet En tidligere president i Tanzania sa at når Amerika sneezed, ble verden forkjølet. På samme måte, når Amerika leder og definerer en inkluderende global visjon, kan verden trives. en måned vil det være ti år siden Berlinmuren falt Det falt fordi millioner av mennesker opprør seg, ikke bare mot tap av deres politiske frihet, men deres økonomiske frihet Enden av den kalde krigen betydde slutt på enhver form for en levedyktig konkurranse mellom sentralt planlagte og markedsbaserte systemer av økonomisk og sosial organisasjon. Frihet og demokrati er verdier som er omtalt i flere deler av verden enn noen gang. Vi har en lang vei å gå, men trenden er lovende. Disse verdiene er ikke noe nasjonens eiendom. De er allment delte. Spredningen av demokrati betyr ikke amerikanskisering av verden, og det er unhelpful for prosessen hvis folk tror det gjør Amerika sett et godt eksempel på demokrati i praksis, men demokrati er en svært gammel verdi med bred historisk appell. Disse er nå universelle verdier. Demokrati har blitt praktisert i ulike former i århundrer og har utviklet sig til demokratisk internasjonalisme der suverenitet styrkes av traktater og globale institusjoner Vi lærte i midten av dette århundret at frihet ikke kan overleve i en nasjon alene, at når friheten trues på ett sted, er det truet everyw her Dette er enda mer sant nå som verden blir stadig mer avhengige. Mens nasjonalstaten forblir kjerneenheten i global økonomisk, sosial og politisk organisasjon, er et avgjørende trekk ved vår tid at ingen land er levedyktig i isolasjon, nei Uansett hvor stor det er Samarbeid er ikke et valg, det er uunnværlig for å overleve Som president Clinton observert i anledning av feiringen i Genève i mai i fjor årets femtiende årsdag for det multilaterale handelssystemet, er globalisering ikke et forslag eller en politikk valg, det er et faktum. Ingen land, stor eller liten, kan sikre sin fremtid alene. Ingen land kan til og med kjøre et skattesystem, et flyselskap, et godt helsesystem, bekjempe aids, eller garantere et rent miljø uten samarbeid fra andre. Globalisering handler om mange ting, og i den populære oppfatningen er ikke alle de gode. USA har hatt en enestående periode med økonomisk vekst og lav arbeidsledighet, i hva Alan Greenspan nylig har beskrevet som hei historien er mest overbevisende demonstrasjon av produktiv kapasitet for frie folk som opererer på et fritt marked. Men folk føler seg mindre sikre, mer bekymret og usikker. Økende antall, ikke bare i USA, føler seg utelukket, glemt og sint, låst og venter på et lovet tog som aldri kommer. De ser globaliseringen som en trussel, fienden, årsaken til all deres woes. En sentral politisk utfordring for regjeringer er å gjøre velstanden som kommer fra globalisering tilgjengelig for mennesker. Arbeidsløse arbeidere overalt er ikke imponert da de fortalte at Statistisk sett er de langt bedre enn noensinne før. Denne utfordringen har mange komplekse dimensjoner, som går langt utover den internasjonale økonomiske politikken, men det har også en umiskjennelig internasjonal dimensjon. Regjeringene må samarbeide på handels-, investerings - og finansområdet for å sikre maksimale fordeler fra internasjonale spesialisering, samtidig som den forlater nødvendig plass for å møte høsten ut fra forandring som påvirker bestemte grupper. John F Kennedy sa en gang at hvis et fritt samfunn ikke kunne hjelpe de mange som var fattige, kunne det ikke spare de få som var rike. Ulikhet, voksende ulikhet, er en plage av våre tider. Det er en problem både blant og innenfor landene Nasjonalt må regjeringer jobbe for å skape forhold som fremmer inkludering, særlig ved å hjelpe fordrevne arbeidstakere til å skaffe seg nye ferdigheter Rettssak og en rettferdig avtale gir økonomisk mening Alle av oss trenger nye kunder Denne og andre sosiale politikk er utover noe som det multilaterale handelssystemet kan levere, men det internasjonale handelssystemet vil levere mindre og mindre hvis disse problemene blir uovervåket internasjonalt. Vi må finne måter å bringe lavinntektslandene stadig inn i systemet, og forsøke å skape de vilkårene der de kan dra nytte av mer og fange opp Ifølge Verdensbanken steg inntektene per innbygger i de rikeste 30 prosent av landene fra en liten ov er 10.000 i 1970 til 20.000 i midten av 1990-tallet I midten og nedre to tredjedeler av landene, gjorde inntektene lite mer enn stagnere på langt lavere nivåer. Men folk er appalled og skremt når de ser de få som bor i prakt og mange i squalor, med halv verdens dieting og den andre halvt sultende. Dette handler ikke bare om et større gap, med alle bedre enn før. Noen er absolutt værre enn de var to eller tre tiår siden. Noen mennesker er fristet, i demagogisk stil , for å skylde globalisering og handel for denne situasjonen I virkeligheten er internasjonal spesialisering en beskjeden del av historien. En langt viktigere trykkkilde i denne forstand er teknologisk forandring. Vi kan alle forstå hvordan populister og politikere vil finne det lettere å klandre utlendinger for sosiale spenninger og ulikhet enn å gjøre Luddite årsaken til teknologi De studerer meningsmålinger for å oppdage sine prinsipper Men uansett årsak til dette problemet er realiteten at internasjonal spesialisering er sentral for løsningen av problemene med ulikhet og utestenging Vi trenger et sterkt og velfungerende handelssystem for å generere inntektene for å løse disse problemene Beviset om at de landene som har liberalisert sin handel har gjort bedre enn de som har ikke er ubestridelig Vi må si at Benjamin Franklin en gang så at ingen land ble ødelagt av handel. Han kunne ha sagt at ingen land har noen gang blomstret uten handel. Men handel er ikke en slutt i seg selv. Vi bør huske å si Fordi fordi vi vil ha mer jobber, mer inntekt for sosiale utgifter og fordi vi ønsker en tryggere verden. Mindre enn den bittere erfaringen med den store depresjonen og rollen som proteksjonisme spilte for å forlenge og fordype den plaget, antok USA den sentrale rollen i å forme etterkrigstiden multilateralt handelssystem Det er et system som har tjent oss godt nå i mer enn femti år, et system basert på rettsstaten Utfall s er bestemt av samspillet mellom økonomiske styrker støttet av et system av regler i stedet for maktenes utøvelse. Den nylige asiatiske finanskrisen kom som et dypt sjokk akkurat da mange kommentatorer og økonomiske forutsetninger begynte å snakke om et globalisert økonomisk system det ville levere uavbrutt vekst og uendret velstand til en ubestemt fremtid at historien var død. Nå ser fremtiden fremdeles bra ut, og mens asiatisk krise var en ydmyk opplevelse på noen måter for politimenn verden over, var det også en imponerende demonstrasjon av vår multilateralt handelssystem på jobb I sterk kontrast til slutten av 1920-tallet og tidlig på 1930-tallet, tok regjeringer ikke til fristelsen og falsk rettsmiddel for proteksjonismen. De fulgte deres internasjonale forpliktelser både i ånd og brev, og holdt markeder åpne. Noen av de verste rammene landene åpnet selv sine markeder ytterligere. Dette er systemet som er opprettet av våre fedre, og at vi har ansvar for bevaring ing og styrking Dette er utfordringen i Seattle Det er ikke alltid lett, i motsetning til alle pressene på regjeringer til å forsvare status quo, og å motstå endring Status quo er kompromiss i går i USA, en av de mest åpne økonomier i verden, økt press for beskyttelse kommer fra argumenter basert på handelsunderskudd Et handelsunderskudd på rundt 300 milliarder kroner, er det påstått, er veltalende bevis på behovet for begrensninger på importen, men grunnleggende økonomi forteller oss hvorfor et handelsunderskudd har så mye mindre å gjøre med handelspolitikken enn det gjør med andre makroøkonomiske grunnleggende. Videre tvinger økonomien oss til å spørre om handelsunderskudd alltid er uønskede. Presset for å redusere handelsunderskuddet betyr også at det er krav til andre land om å åpne sine markeder. Åpne markeder er mye bedre enn lukkede, for alle land, men dette er et mål som vi må oppnå gjennom forhandlinger og utvekslinger basert både på virkeligheten og oppfatningen av felles fordel Unilateralisme er antitese av et reglerbasert system, en oppskrift på spenning og ustabilitet i internasjonale økonomiske relasjoner som alltid vender seg til noe mer fryktelig Amerika har i stor grad motstått fristelsen til den ensidige hensiktsmessige, og for dette takker jeg deg. Vi går inn i en avgjørende fase i forberedelsene til ministermøtet i Seattle, som nå er bare to måneder unna. Vi må definere vår agenda for dette møtet med tvingende hastighet. Jeg synes vi bør være ambisiøse, motiverte ikke bare av sykkelteorien, men av en forståelse av hva handelsliberaliseringen allerede har levert og kan fortsatt levere Vi vet at det vil bli forhandlinger om ytterligere liberalisering av handel med tjenester og landbruk fordi regjeringer allerede er forpliktet til dette som et resultat av Uruguay-runden, men vil vi utvide markedsadgangsforhandlinger til Også industriprodukter Og hva med reglene, for ytterligere å styrke dem og kanskje utvide dem til nye områder Dette er spørsmål som regjeringene ikke er enige om, og tiden er kommet for seriøst engasjement. Vi gjør ikke mindre i Seattle enn å definere retningen for handelsforbindelser for et nytt årtusen. Budskapet er like viktig som det konkrete resultatet Regjeringer må stige til anledningen og møte de kortsiktige og smalbaserte opportunistiske argumentene mot omfavnelse av nye muligheter. Regjeringer må nekte å slå ryggen på fem tiår med bemerkelsesverdig vellykket samarbeid gjennom GATT-WTO-systemet. Jeg vil gjerne avslutte mine kommentarer i kveld ved å fokusere om to spesielle aspekter av utfordringene som står overfor oss for de minste utviklede landene og vårt forhold til det sivile samfunn. Det kan ikke være for vanskelig for oss å være enige om at med mindre fordelene med utvikling, fred og sikkerhet kan bli bredere delte, vil vi har mislyktes Målet med å sikre at fruktene i systemet er allment delte, er ikke et spørsmål om altruisme. Det er i alles egen interesse. Det skal ikke være noe feil om dette. Det er mange grunner til at de minst utviklede landene ennå ikke har fullt utbytte av globaliseringens fordeler, og noe av det begynner hjemme. Historien er en dyster mester. Hvordan kan vi med all samvittighet nekte produkter fra et land som har arvet en gjeldsbelastning ni ganger større enn hva den tilbringer hvert år på helse midt i en AIDS-epidemi. Vi vet hvordan avgjørende lyd innenrikspolitikken er, og hvor god regjering er en fundamental determinant for fremgang. Handelssystemet kan ikke redusere disse utfordringene. En avtale om åpenhet i offentlige anskaffelser vil være en beskjeden start, om enn med en dyp melding. Det er noe av betydelig verdi vi kan gjøre. Vi kan sørge for at de minst utviklede landene ikke står overfor ytterligere hindringer for vekst og utvikling som følge av Andre landes handelsbarrierer Jeg støtter helhjertet forslaget som ble gjort for tre år siden av min forgjenger Renato Ruggiero, på G8-toppmøtet i Lyon, for eliminatio n av handelsrestriksjoner mot de minst utviklede landene Dette betyr så lite økonomisk sett til rikere land, og det som betyr det er utvetydig fordelaktig i sammenlagt lavere priser og bredere forbrukervalg. For eksempel gjelder for USA de landgruppe som er utpekt som de nederlandske landene av De forente nasjoner står bare for 0 7 prosent av den totale importen. Verdien for hele verden er bare 0 5 prosent. Overraskende er det bare 20 prosent av LDC-eksporten som kommer inn i USA, men uten Samtidig representerer disse inntektsskattene 1 prosent eller mindre av total tariffinntekter. Som den lovgivende debatten her i Washington fortsetter å definere det nasjonale handelsregime som står overfor land i Afrika, ville det ikke være fornuftig å behandle dette spørsmålet på et internasjonalt plan også, jeg kan se to umiddelbare fordeler WTO-systemet er fortsatt definert av våre motstandere som en rikmans sokkel. Noen sannheter forblir kanskje i denne karakteriseringen, men det kan bli utfordret i strid med et multilateralt initiativ for å sikre uhindret markedsadgang for produktene til de minst utviklede landene. For det andre, ved å ta en multilateral tilnærming, kan markedsforholdene endres ved et slag, ikke bare i USA, men også i EU, Japan og andre steder Handelsregimet er bare ett aspekt av how. we kan bidra til å sikre en rettferdig avtale for de minst fordelte landene Mange land har reelle problemer med teknisk implementering og trenger hjelp Dette er i alles interesse Ressurser er nødvendige for å oppgradere ferdigheter, bygge institusjoner, bistå med implementering og forberede disse landene for fullere deltakelse i internasjonal økonomi Jeg håper vi kan oppnå noe på denne fronten også i Seattle Det er leverbart hvor alle vinner. En bemerkelsesverdig funksjon av situasjonen i dag sammenlignet med for noen år siden, er den aktive interessen av frivillige organisasjoner i vårt arbeid Uruguay-runden ble lansert i tavshed av offentlig apati Seattle vil være veldig forskjellig Det er en annen leverbar hundrevis av frivillige organisasjoner og tusenvis av individer vil konvergere på byen for å fortelle oss på en rekke måter hva de tenker på hva vi gjør. For noen vil det bli en feiring av alle tenkelige ting de tror er feil med verden For andre vil det være et mer fokusert engasjement på utfordringene vi står overfor. Det sivile samfunn er ikke alltid sivil. Men de fortjener å bli lyttet til. Hvis vi ikke er inkluderende, kan vi ikke forvente offentlig støtte. Ikke alle våre kritikere er galt Vi kan gjøre mer for å gjøre arbeidet vårt gjennomsiktig og åpent Dette krever samtykke til regjeringer, og det vil alltid være et legitimt sted for konfidensialitet, da det finnes et hvilket som helst lovsystem. Regjeringen trenger også å engasjere seg med det sivile samfunn effektivt på nasjonalt nivå Den offentlige mening er like viktig i India som det er i USA. Engasjerende sivile samfunn er ansvaret for suveræne regjeringer, men vi kan også gjøre vår andel. Og til slutt vil jeg gjerne appellere til systemansvarere, de som ser og lever fordelene, å ta en aktiv rolle i å støtte regjeringer mens de arbeider for å bevare og styrke det multilaterale handelssystemet. Begge sider av argumentet må høres. Saken for vår sak skal ikke bli tatt som selvfølgelig Tvert imot, må vi forklare oss selv. Jeg er stolt av hva ambassadører i Genève gjør. Hva kan være mer demokratisk enn suverene regjeringer instruerer ambassadører til å nå avtaler som deretter aksepteres av skap og parlamenter. Vår jobb er å fremme statens suverenitet ved å gi regler der vår stadig mer avhengige verden kan klare seg bedre. For mye av dette århundret ble preget av kraft og tvang Vår drøm for neste århundre er at det er en av overtalelse en global sivilisasjon basert på regler, lov og forpliktelse for å sikkerhetskopiere og styrke regjeringens beslutninger. Dette er et enkelt forslag. Vil vi ha en verden basert på regler eller ikke? Som jeg mentio ned tidligere, uttalte president Clinton riktig at globalisering er en realitet og ikke et politisk alternativ. Hvordan møter vi det? Det er det eneste spørsmålet. Verdier som representerer demokratiske, politiske og økonomiske prinsipper er hva internasjonale organisasjoner skal være om. Utfordringer før International Handel - Utfordringer for internasjonal handel, handelsbarrierer. Utfordringene og utfordringene i internasjonal handel har vært et spørsmål om stor bekymring for økonomer og politiske beslutningstakere i den moderne verden. I forhold til utfordringene som står overfor internasjonal handel, varierer de med økonomiske og sosiale scenarier i landene som er involvert i grensehandel Hvis det er en utviklet eller utviklende økonomi, er den primære utfordringen med global handel å maksimere gevinsten fra handel. De landene som er involvert i internasjonal handel, prøver alltid å fokusere på en effektiv utnyttelse av mulighetene avledet av utveksling av varer og tjenester med sine handelspartnere Å utnytte fordelene ved den åpne markedsøkonomien er en annen stor utfordring før verdenshandelen. I denne epoken med globalisering har internasjonal handel en avgjørende rolle å spille for å skape økonomisk og sosial harmoni blant verdens utviklede og utviklende land. Med åpenhet for handel blir mer populær, har problemene med solidaritet i handel både på hjemmemarkedet og multilateralt nivå fått stor betydning over hele verden. Globaliseringen og den økonomiske liberaliseringen som følge av dette har åpnet en rekke utfordringer før de utviklede og mindre utviklede økonomiene som er involvert i internasjonal handel En av de store utfordringene som er avgjørende i forhold til relativt tilbakevendende økonomier, er at makroøkonomiske politikkene i disse landene ikke alltid er forholdsmessige for å utnytte gevinsten fra verdenshandelen. Internasjonal handel kan være gunstig dersom gevinster som kommer fra det, kan være fordelt jevnt over de forskjellige lagene i samfunnet. Her ligger impor tanke på nedslagseffekt Innenlandsk handel innebærer utveksling av produksjonsfaktorer på regionalt nivå, mens internasjonal handel sikrer større mobilitet av nyeste teknologi og varer og tjenester over hele nasjonen. Verdenshandelen hjelper utviklingslandene til å ha klar tilgang til moderne teknikker for produksjon Utfordringen er imidlertid å bruke disse teknikkene på en effektiv måte. Det industrielle oppsettet og den sosiale infrastrukturen må utvikles i henhold til den globale standarden for å optimalisere fordelene ved internasjonal handel. Det er tilfeller av afrikanske nasjoner som ikke har utnyttet gevinster fra handel på grunn av uhensiktsmessige makroøkonomiske oppsett Før økonomien åpnes, må de bakre nasjonene ivareta interessene til de innenlandske entreprenørene. Liberalisasjonspolitikkene må tas opp gradvis for å hjelpe spedbarnsindustrien til å møte utfordringene i det endrede økonomiske scenariet. Så utfordringene før internasjonal handel kan oppstå fra ulike fronter Landene som er involvert i verdenshandelen må vedta forholdsmessige politiske tiltak for å utnytte gevinsten fra handel for den generelle utviklingen av deres økonomier.
No comments:
Post a Comment